Måltider igen igen

7. februar 2011

Alder:
6 mdr.

Måltider igen igen

Hej Helen.

Så bliver Gilbert 6 mdr i weekenden og vi kan jo så begynde at introducere havregrød, øllebrød og rugbrødsstave (han har lige fået en tand igennem, så han elsker at gnave i frugt og grønt!) osv.

Ved du hvornår man kan introducere bønnemos/kikærtemos og linser og den slags? Det spiser vi andre ofte, og som regel får han allerede nu aftensmad som er lavet af nogle af de samme grøntsager, som vi får - selvfølgelig "special" fremstillet i egen gryde og med mme. Hvordan med alm mælk, skal vi stadig lave hans mad med mme?

Vi begyndte tidligt med mos/grød og han har taget fint imod det - men spiser dog sjældent mere end en halv dl... I starten blev jeg nødt til at stoppe ham for at hans mave skulle kunne følge med, og nu er det som om han er blevet vænnet til at efter ca ½ dl stopper man... Det er også meget forskelligt, hvor interesseret han er i at åbne munden, det virker ret tilfældigt og har ikke som sådan noget at gøre med konsistensen eller hvilken grød/mos det er. Sveskemos kan vi dog næsten altid få ham til at tage imod:-)

Da han generelt set småspiser, vil jeg til at introducere tre måltider (og så får han et stk frugt at sidde med, når storesøster får eftermiddagsmad efter vi har hentet hende) - men jeg er lidt bange for at det kommer til at gå ud over mme-indtaget.

Han får (tilbudt) flaske til putning, først på natten og til morgen når vi er stået op ...

Annonce

... (stadig tidligt!) - men denne spiser han som regel max 100 af. Ville det være en idé at erstatte den flaske med morgengrød? Han sover som regel stadig en kort lur først på dagen og så to lidt længere formiddag og eftermiddag. Som det er nu, er første grødmåltid efter den korte morgen lur og så frugt om eftermiddagen og så aftensmad. Flasker får han tilbudt før hver lur. Men måske giver det mere mening at starte dagen med grød, så frokost efter den anden lur og så frugt efter tredje lur, plus aftensmad halvanden time efter?

Nu har han også lige vægret sig lidt ved spisning pga tand-frembrud (men fik masser af kolde appelsinbåde og agurke-ringe at sutte på!) - generelt vil han helst kun spise hvis han selv har noget i hånden, som minimum en ske (som han faktisk putter i munden). Det bliver noget værre svineri og det er ok med mig - men andre synes somme tider, det er lidt mærkeligt. Hvad tænker du om det? Det er som om han ikke "fokuserer" hvis han ikke selv kan putte noget i munden og så skal jeg sidde og kalde på ham hele tiden for at få hans opmærksomhed. Generelt sætter vi ord på næsten alt, hvad vi gør, så han er vandt til meget snak...

Håber du har lidt input til hvordan vi bedst imødekommer en lidt småtspisende dreng, som dog elsker det sociale omkring måltidet - han skriger nærmest af lykke når han sidder i sin høje stol og vi alle er samlet med mad på tallerknerne...

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla