Brev:
Måltider igen igen
7. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Måltider igen igen
Hej Helen.
Så bliver Gilbert 6 mdr i weekenden og vi kan jo så begynde at introducere havregrød, øllebrød og rugbrødsstave (han har lige fået en tand igennem, så han elsker at gnave i frugt og grønt!) osv.
Ved du hvornår man kan introducere bønnemos/kikærtemos og linser og den slags? Det spiser vi andre ofte, og som regel får han allerede nu aftensmad som er lavet af nogle af de samme grøntsager, som vi får - selvfølgelig "special" fremstillet i egen gryde og med mme. Hvordan med alm mælk, skal vi stadig lave hans mad med mme?
Vi begyndte tidligt med mos/grød og han har taget fint imod det - men spiser dog sjældent mere end en halv dl... I starten blev jeg nødt til at stoppe ham for at hans mave skulle kunne følge med, og nu er det som om han er blevet vænnet til at efter ca ½ dl stopper man... Det er også meget forskelligt, hvor interesseret han er i at åbne munden, det virker ret tilfældigt og har ikke som sådan noget at gøre med konsistensen eller hvilken grød/mos det er. Sveskemos kan vi dog næsten altid få ham til at tage imod:-)
Da han generelt set småspiser, vil jeg til at introducere tre måltider (og så får han et stk frugt at sidde med, når storesøster får eftermiddagsmad efter vi har hentet hende) - men jeg er lidt bange for at det kommer til at gå ud over mme-indtaget.
Han får (tilbudt) flaske til putning, først på natten og til morgen når vi er stået op (stadig tidligt!) - men denne spiser han som regel max 100 af. Ville det være en idé at erstatte den flaske med morgengrød? Han sover som regel stadig en kort lur først på dagen og så to lidt længere formiddag og eftermiddag. Som det er nu, er første grødmåltid efter den korte morgen lur og så frugt om eftermiddagen og så aftensmad. Flasker får han tilbudt før hver lur. Men måske giver det mere mening at starte dagen med grød, så frokost efter den anden lur og så frugt efter tredje lur, plus aftensmad halvanden time efter?
Nu har han også lige vægret sig lidt ved spisning pga tand-frembrud (men fik masser af kolde appelsinbåde og agurke-ringe at sutte på!) - generelt vil han helst kun spise hvis han selv har noget i hånden, som minimum en ske (som han faktisk putter i munden). Det bliver noget værre svineri og det er ok med mig - men andre synes somme tider, det er lidt mærkeligt. Hvad tænker du om det? Det er som om han ikke "fokuserer" hvis han ikke selv kan putte noget i munden og så skal jeg sidde og kalde på ham hele tiden for at få hans opmærksomhed. Generelt sætter vi ord på næsten alt, hvad vi gør, så han er vandt til meget snak...
Håber du har lidt input til hvordan vi bedst imødekommer en lidt småtspisende dreng, som dog elsker det sociale omkring måltidet - han skriger nærmest af lykke når han sidder i sin høje stol og vi alle er samlet med mad på tallerknerne...
Hilsen